جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

تحلیل بازار چیست؟

طراحی و بهینه سازی سایت

تحلیل بازار چیست؟

۲۸۵ بازديد

 

تحلیل بازار شامل چندین ابزار ارزیابی و بحث در مورد صنعت شما و چشم انداز آن در بازار است. همچنین شامل تجزیه و تحلیل بازار هدف و تجزیه و تحلیل رقابتی نیز است و قوانین و مقررات فرهنگی و حقوقی را نیز شناسایی می کند.


بخش کلیدی طرح بازاریابی، تحلیل بازار است. نحوه تنظیم این بخش از طرح بازاریابی به میزان مهارت شما در بازار خاص محصولات شما و همچنین میزان جذابیت مالی بازار هدفتان بستگی دارد.

 

تحلیل بازار چیست و چگونه انجام می شود؟

 

تحلیل بازار چیست

تحلیل بازار، یک بررسی عددی و کیفی قابلیت های یک بازار خاص است. در این تحلیل اندازه بازار از نظر میزان و ارزش مورد تحلیل قرار می گیرد. در این تحلیل تنوع مشتریان، الگوهای خرید، رقبا، فضای اقتصادی و موانع ورود به این فضا و بررسی نحوه تنظیم بازار نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


اگر شما یک شعبه از بهترین کافی شاپ ها در شهر خود داشته باشید و در دو سال گذشته پنج شعبه راه اندازی کرده و در حال حاضر نیز کسب و کارتان سودآور باشد آیا باز هم به تحلیل بازار نیاز دارید؟ بله. زیرا احتمالا می خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید. برای اخذ بهترین تصمیم درباره کسب و کارتان، باید تحلیل بازار را انجام دهید.
تحلیل بازار یک نوع ارزیابی است که به شما امکان می دهد تا بررسی کنید که آیا بازار خاص مورد نظرتان، برای صنعت شما مناسب است یا خیر. شما می توانید از تحلیل بازار برای ارزیابی بازار فعلی خود و یا بررسی بازارهای جدید استفاده کنید.
چه در حال راه اندازی یک کسب و کار باشید و چه به دنبال گسترش یا نوسازی بازار فعلی خود، تحلیل بازار به شما کمک می کند تا جذابیت یک بازار را شناسایی و تعیین کنید. همچنین امکان تشخیص ریسک های فعلی و آتی حاصل از فعالیت در آن بازار را نیز به شما می دهد.
تحلیل بازار، یک تصویر جامع و کامل از بازارهای مورد علاقه تان که در آن فعالیت می کنید به شما ارائه می دهد. تحلیل بازار شامل چندین ابزار ارزیابی و بحث در مورد صنعت شما و چشم انداز آن در بازار است. همچنین شامل تجزیه و تحلیل بازار هدف و تجزیه و تحلیل رقابتی نیز است و قوانین و مقررات فرهنگی و حقوقی را نیز شناسایی می کند.


تبلیغات میان متنی

همچنین می توانید انواع جک برقی و قیمت جک برقی را در سایت  قائم الکترونیک ببینید. / انواع دوربین مداربسته و نماترموود و تجهیزات شبکه را نیز در سایت شرکت قائم  الکتریک می توانید ببینید.

تبلیغات میان متنی


تحلیل بازار چگونه انجام میشود؟

اهداف بخش تحلیل بازار، در طرح کسب وکار، به سرمایه گذاران نشان میدهد که:

  • شما بازار هدف خود را میشناسید
  • بازار شما آنقدر بزرگ است که بتوانید یک تجارت پایدار در آن ایجاد کنید.

اولین مرحله از آنالیز بازار، مشخص کردن اندازه بازار است.

جمعیت شناسی و تقسیم بندی

اندازه بازار شما به اشخاصی وابسته است که میخواهید با آنها تجارت کنید. اگر در طرح تجاری هدف شما فروش به فروشگاهی کوچک یا یک رستوران باشد. شما در انتخاب بازار به یک رویکرد محلی نیاز دارید. اگر که شما طرح تجاری خود را برای رستوران های زنجیره ای مینویسید. به یک رویکرد شهری و یا کشوری نیاز دارید.

بسته به نوع بازار و نحوه تمرکز رقبا بر روی بازار ممکن است بخواهید که بازار هدف خود را به بخش هایی کوچکتر تقسیم کنید.

                        میزان و ارزش بازار

هنگام آنالیز اندازه بازار باید تعداد مشتریان بلقوه و ارزش بازار را نیز مورد بررسی قرار دهید. به مثال زیر نگاه کنید.

فرض کنید که شما امکان ایجاد فروشگاه در هر دو شهر A و B را دارید.

شهر ها

A

B

ارزش بازار

1 میلیار تومان

500 میلیون تومان

مشتریان بلقوه

2 شرکت بزرگ

1000 شرکت کوچک

رقبا

2 شرکت

10 شرکت

 

اگرچه که شهر B به نظر دارای رقابت بیشتری است (10 رقیب در برابر 2 رقیب در شهر A)  و فرصت تجاری کمتری در آن مهیا است (500 میلیون تومان در برابر 1 میلیارد تومان) با وجود 1000 مشتری بلقوه، شهر B در واقع بازار قابل دسترستری از شهر A است که تنها 2 مشتری بلقوه در آن وجود دارد.

 

مشتری بلقوه

                       

                           مشتری بلقوه

تعریف مشتری بلقوه به نوع تجارت شما وابسته است. برای مثال اگر شما یک فروشگاه کوچک افتتاح کنید که لوازم اداری میفروشد، بازار شما تمام شرکت هایی می باشند که میتوانید کالای خود را به دست آنها برسانید. در این مثال هر شرکتی تنها یک نفر مسئول خرید دارد که شما باید برای مذاکره فروش با او صحبت کنید. با مشخص شدن مشتریان بلقوه نوبت به براورد ارزش بازار مقصد میرسد.

                        ارزش بازار هدف

برآورد ارزش بازار دشوارتر از تخمین تعداد مشتریان بلقوه است. اولین کاری که باید انجام دهیم  این است که آمارهایی که توسط سازمان های آمار یا شرکت های رقیب منتشر شده است را بیابیم. اگر چنین آمارهایی وجود ندارد براحتی میتوانید شرکتی را برای برآورد این آمارها استخدام کنید و یا اینکه خودتان برای انجام این براورد دست به کار شوید.

متد های تخمین میزان ارزش بازار

دو متد برای تخمین میزان ارزش بازار وجود دارد: متد bottom up approach و متد top down approach.

متد bottom up approach

تعداد مشتریان بلقوه را در میانگین میزان معاملات ضرب می کنیم.

در مورد مثالی در باره یک فروشگاه لوازم اداری زده ایم اگر بخواهیم از متد bottom up approach برای تخمین ارزش بازار "میزهای اداری" استفاده کنیم، باید فاکتور اول معادله خود یعنی اندازه بازار را با توجه به سیستم تحویل کالای شرکت برآورد کنیم. باید میزان خرید سالانه ادارات را تخمین بزنیم. در آخر هم مبلغ میانگین معاملات سالانه را برای تخمین ارزش بازار "میزهای اداری" محاسبه میکنیم.

به گام هایی که در زیر مشخص کرده ایم دقت کنید:

  • اندازه بازار میزهای اداری= تعداد شرکت ها و اداراتی که میتوانند مشتری ما باشند و در منطقه ای که میتوانیم به آن سرویس حمل کالا ارائه دهیم قرار دارند، ضربدر تعداد کارمندان این شرکت ها (فقط کارمندانی که در محل کار به میز احتیاج دارند را محاسبه می کنیم).
  • نرخ تجدید= 1 سال( عمر مفید یک میز اداری)
  • میزان معامله = تعداد میز اداری × نرخ تجدید
  • ارزش هر معامله = قیمت میانگین هر میز
  • ارزش بازار= تعداد معاملات × ارزش هر معامله

معمولاً برای بدست آوردن چنین اطلاعاتی نیازی به پرداخت هزینه نیست. شما براحتی باید بتوانید در محدوده ای که میتوانید کالای خود را به دست مشتری برسانید اطلاعات آماری مورد نظر خود را بیابید و یا آنها را گرداوری کنید. حسابدار شما باید بتواند عمر مفید کالای تولید شده توسط شما را محاسبه کند. شما میتوانید قیمت کالای خود را با سایر رقبا مقایسه کنید.

متد top down approach :

در این متد ما ابتدا ارزش بازار لوازم اداری در ایران را از گزارشات آماری یافته سپس با توجه به تعداد شرکت هایی که در این آمارها ذکر شده است و با داشتن تعداد شرکت هایی که در منطقه مد نظر ما فعالیت می کنند ارزش تقریبی بازار را در منطقه مد نظر خود محاسبه می کنیم. این عدد ضربدر تعداد کارمندان این شرکت ها شده و کل عدد بدست آمده بر تعداد کل کارمندان ایران تقسیم میشود. در این محاسبات هم باید تنها تعداد کارمندانی که از میز در سر کار خود استفاه می کنند را مورد نظر قرار داد.

اگر بخواهید میتوانید هر دو این متد ها را مورد بررسی قرار دهید و در صورتیکه عدد بدست آمده از این دو متد با هم اختلاف زیادی داشت مطمئن میشوید که در محاسبات اشتباه کرده اید.

بعد از انجام این مراحل باید بازار هدف خود را مشخص کنید.

تبلیغات درون متنی/

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.

تبلیغات درون متنی

تعیین بازار هدف

بازار هدف شما، مشتریان مد نظرتان میباشد. برای مثال اگر شما جواهر فروش باشید. شما میتوانید بر روی مشتریان عمومی و یا مشتریانی که بدنبال گرانقیمت ترین جواهرات هستند و یا برعکس مشتریانی که بدنبال جواهرات ارزان هستند تمرکز کنید.

نیازهای بازار

بخش نیاز بازار در طرح کسب و کار به سرمایه گذاران شما نشان میدهد که شما بدرستی مخاطبان کالای خود را میشناسید و میدانید آنها برای چه متقاضی کالای شما هستند!

در این قسمت شما باید جزئیاتی از دلایل خرید کالا و خدمات خود را ارائه بدهید. مثلاً خرید طلا از جواهر فروشی توسط مخاطبان عمومی و یا خریدارانی که وضع مالی متوسطی دارند به دو دلیل اصلی صورت میگیرد: خرید برای عروسی ها و خرید برای پس انداز. در قشر مرفه خرید جواهرات اغلب برای حفظ پرستیژ انجام میشود. در قشر ضعیف خرید طلا اغلب برای پس انداز انجام میشود. با شناخت هر کدام از این خریداران شما باید محصول خود را با خواسته آنها منطبق کنید. اگر شما میخواهید طلای خود را به قشر کم درآمد بفروشید احتمالاً نباید طلای خریداری شده دست دوم را دوباره آب کرده و طلایی نو بسازید. زیرا که مشتریان شما توان خرید چنین طلایی را ندارند.

در این بخش شما باید رقبای خود را نیز مد نظر قرار دهید ولی نیازی به اینکه بصراحت از آنها در طرح خود نام ببرید نیست. در بخش های بعدی طرح تجاری، شما در باره رقبایتان و نقاط قوت و ضعف آنها بحث خواهید کرد. کاری که در این قسمت باید انجام دهید این است که به سرمایه گذاران خود نشان دهید که شما مشتریانی را که رقبا در نظر نگرفته اند را هدف خود قرار داده اید. یک مثال برای این این منظور این است که اگر شما قصد دارید که یک کافی شاپ ایجاد کنید میتوانید بر روی این موضوع که مردم بیشتر برای آشنایی با یکدیگر به کافی شاپ مراجعه می کنند. و ایجاد یک فضای مناسب میتواند امتیازی باشد که شما را از رقبایتان جدا کند.

 

رقابت در بازار هدف

رقابت

در این بخش از تحلیل بازار باید رقبای خود را مشخص کرده و نقاط قوت و نقاط ضعف آنها را مشخص کنید. شما باید زوایایی از بازار را بیابید که شرکت های رقیب در آن ضعف دارند و شرکت شما میتواند آن ضعف ها را بپوشاند.

برای آنالیز رقبای خود قابلیت های آنها را در برابر هر یک از نیاز های بازار بررسی کنید و قدرت رقابت خود با آنها را از نظر قیمت، کیفیت، نوع سروریس دهی مقایسه نمایید.

موانع ورود به بازار

در این بخش شما باید به این دو سوال اصلی سرمایه گذار خود پاسخ بدهید:

  1. چه چیزی مانع باز شدن، یک فروشگاه جدید بعد از شما و کسب 50% از تجارت شما میشود.
  2. با توجه به پاسخ قبل چه چیز باعث میشود که فکر کنید در ورود به بازار موفق میشوید.

برخی از موانع ورود به بازار :

  • سرمایه گذاری (پروژه ای که نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد)
  • تکنولوژی(نیاز به تکنولوژی پیشرفته مانند نحوه غنی سازی اورانیوم)
  • برند(نیاز به هزینه بالای سرمایه برای تبدیل شدن به یک برند)
  • مجوزها(نیاز به داشتن گواهینامه و یا مجوزی خاص برای انجام پروژه)
  • تامین کالای اولیه(نیاز به تامین منابع اولیه از شرکت های خاص و یا از منابع محدود)
  • دسترسی به کانال های توزیع(انحصار توزیع کنندگان یا شبکه های اختصاصی توزیع)
  • محل (قرار داشتن فروشگاه در محل بورس کالا)

این موانع در کسب و کارهای مختلف متفاوت خواهد بود. نحوه مدیریت شما بر روی کسب و کارتان نیز در این موانع نقش بازی می کند. بنابراین نمی توان نکاتی را بصورت عمومی در ارتباط با آنها بیان کرد. شما میتوانید موانعی که برای ورود به بازار کسب و کار خود، تجربه کرده اید را با ما در میان بگذارید.

مقررات

اگر مقررات موجود برای شروع کسب و کار مانعی بر سر راه ورود شما ایجاد می کنند. میتوانید این بخش را با بخش قبل ادغام نمایید. در غیر این صورت باید مقررات مربوط به کسب و کار خود را یادداشت و در جلوی آنهایی که به انجام رسانده اید تیک بزنید و راهکارهای خود را برای ماندن در مسیر این مقررات توضیح دهید.  

انجام تحلیل بازار
هنگامی که تحلیل بازار را انجام می دهید، باید به دنبال کشف ویژگی بازار مورد علاقه تان باشید. همچنین باید تعیین کنید که چقدر صنعت شما برای این بازار مناسب است.
شرح و توصیف صنعت و چشم انداز
به مثال کافی شاپ که در بالا ذکر کردیم فکر کنید. هنگام آماده شدن برای گسترش کافی شاپ خود، باید یک تحلیل جامع از صنعت خود انجام دهید و آینده صنعت را شرح دهید. به عنوان مثال، توضیح دهید که صنعت کافی شاپ چطور به نظر می آید و چقدر بزرگ است. همچنین می توانید سرعت رشد صنعت و نرخ رشد در چند سال آینده را نیز پیش بینی نمایید.
به طور خلاصه، توصیف صنعت و چشم انداز شامل موارد ذیل است:
• تعریف صنعت شما (آنچه که ارائه می دهید)
• اندازه صنعت شما
• نرخ رشد
• پتانسیل رشد
• گرایشات در صنعت شما
• پایداری صنعت شما


این معیارها، نمای کلی از صنعت شما و پتانسیل آن برای رشد و سودآوری را ارائه می دهند.

بازار هدف
هنگامی که یک تصویر گسترده از وضعیت صنعت تان و قابلیت های آن ارائه می دهید، باید بازار هدف خود را نیز شناسایی کنید. بازار هدف، جمعیت خاصی است که می خواهید محصولات خود را به آنان بفروشید.
• محصولات خود را به چه کسانی می خواهید بفروشید؟
• محصولات خود را به چه گروه سنی می خواهید بفروشید؟
• سطح کلی درآمد بازار هدف شما چقدر است؟
• بازار هدف شما کجاست؟
باید تمام جزئیات و مشخصات افرادی که مورد هدف شما هستند و محصولاتی که علاقه دارند را استخراج و بررسی نمایید. مثلا:
مشتریان شما قهوه شکلاتی را ترجیح می دهند یا قهوه سیاه را ؟
• آیا فرصت کافی برای رفتن به کافی شاپ دارند به طوری که بتوانند هر روز صبح 20 یا 30 دقیقه از وقت خود را به قهوه خوردن اختصاص دهند؟
• بازار هدف شما کجاست؟ (مشتریان شما در مجا زندگی می کنند؟)
• جمعیت یا تعداد آنها چقدر است؟
بنابراین هنگام انجام تحلیل بازار هدف، باید بسیاری از جزئیات خاص درباره بازار هدف خود را کشف و شناسایی کنید.


تحلیل رقابتی
تحلیل رقابتی بخش مهمی از طرح بازاریابی شرکت شما است. با استفاده از این ارزیابی، می توانید دریابید که چه چیزی باعث منحصر به فرد شدن محصول و یا خدمات شما می شود و برای جذب بازار هدف باید چه ویژگی هایی داشته باشید.
سهم مستقیم رقبای خود از مشتری (یعنی سهمی که از رقابت مستقیم با محصولات و خدمات شما به دست می آورند) را با قرار دادن آنها در گروه های استراتژیک ارزیابی کنید. برای هر رقیب یا گروه استراتژیک، عواملی مانند لیست محصول یا خدمات آنها، سودآوری آنها، الگوی رشد، اهداف و فرضیات بازاریابی، استراتژی های فعلی و گذشته، ساختار سازمانی و ساختار هزینه، نقاط قوت و ضعف و اندازه کسب و کار رقیب (برای فروش) را فهرست کنید و به سوالاتی از قبیل موارد ذیل پاسخ دهید:


• رقبای شما چه کسانی هستند؟
• چه محصولات و خدماتی را به فروش می رسانند؟
• سهم بازار هر رقیب چقدر است؟
• استراتژی های گذشته آنها چه هستند؟
• استراتژی های فعلی آنها چیست؟
• از چه نوع رسانه ای برای بازاریابی و عرضه محصولات یا خدمات خود استفاده می کنند؟
• چند ساعت در هفته را به تبلیغ در رسانه های مورد استفاده اختصاص می دهند؟
• نقاط قوت و ضعف هر یک از رقیب ها چیست؟
• چه تهدیدان بالقوه ای برای رقبای شما وجود دارد؟
• رقبا چه فرصت های بالقوه ای را می توانند برای شما فراهم نمایند؟

 


یک راه سریع و آسان برای مقایسه محصول یا خدمت خود با موارد مشابه در بازار، ایجاد یک شبکه رقابتی است. بدین ترتیب که در پایین سمت چپ یک کاغذ، نام چهار یا پنج محصول یا خدماتی که با شما رقابت می کنند را بنویسید. برای تهیه این فهرست، می توانید فکر کنید که اگر مشتریان شما، محصول یا خدمات شما را خریداری نکنند، چه چیزی را خریداری می کنند؟
در بالای کاغذ، ویژگی ها و مشخصات اصلی هر محصول یا خدمات را یادداشت کنید. مواردی مانند بازار هدف، قیمت، اندازه، روش توزیع و میزان استفاده مشتری از یک محصول. برای یک خدمت، می توانید لیستی از خریداران احتمالی، مکانی که خدمت شما در آن در دسترس است، قیمت، وب سایت، شماره تلفن رایگان و دیگر ویژگی های مرتبط را ذکر کنید. اکنون به شبکه رقابتی نگاه کنید تا ببینید که کدام محصول شما مناسب بازار است.

سخن پایانی

بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است. سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.